ارزش مشتری
نگرش
مدل
شرح
منابع
Past
SOW
معیار SOW یکی از معیارهای عمومی در تعیین حجم کلی خرید یک مشتری از یک محصول خاص در کل بازار است. هدف این معیار نشان دادن میزان پتانسیل مشتری در خرید یک دسته خاص از محصولات است.
[۸۰]
[۷۹]
[۸۰]
SW
معیار SW با مقایسه میزان خرید صورت گرفته توسط مشتری از شرکت و میزان خرید صورت گرفته توسط وی در کل بازار، میزان وفاداری مشتری نسبت به شرکت یا برند موردنظر را تعیین مینماید.
[۸۱]
[۸۲]
[۷۹]
[۸۳]
[۸۴]
PCV
مبنا عملکرد این روش آنست که عملکرد گذشتهی مشتری را ملاکی بر سطح سودآوری آتی وی در نظر میگیرد.
[۷۹]
RFM
این مدل استراتژیک برای تعیین ارزش مشتریان از ترکیب ۳ فاکتور تازگی، فرکانس و مقدار پولی استفاده می کند. متغیر تازگی اشاره به مدت زمان سپریشده از آن آخرین خرید مشتری دارد. متغیر فرکانس بیانکننده میزان تعاملات مشتری با شرکت در یک دوره زمانی خاص است و متغیر مقدار پولی میزان پول خرج شده توسط مشتری در طول یک دوره زمانی مشخص است.
[۸۵],[۸۶],[۱۰],[۸۸]
[۸۹],[۹۰],[۹۱],[۹۲]
[۶],[۹۳],[۹۴],[۹۵]
[۹۶],[۹۷],[۹۸],[۹۹]
, [۱۰۰, ۱۰۱],[۱۰۲]
[۱۰۳],[۱۰۴],[۱۰۵],[۱۰۶]
Future
LTV
ارزش فعلی تمام سودی که مشتری در آینده برای سازمان تولید خواهد کرد.
میزان ارزش مالی تخمین زده شدهای که مشتری در طول ارتباط تجاریاش با سازمان عاید سازمان خواهد کرد؛ با احتساب ارزش پولی امروزی
هزینه اکتساب
[۷۹],[۱۰۷],[۱۰۸],[۱۰۹]
[۱۱۰],[۱۱۱],[۱۱۲]
[۱۱۳],[۱۱۵],[۱۱۶]