مشتريان
- از دست دادن شهرت و اعتبار
- كاهش انتشار اطلاعات
- افزايش زمان پاسخگويي به بازار
- تاخير در پاسخ به نياز مشتريان
- عدم انعطاف پذيري به تغييرات نياز مشتريان
- كاهش رضايت مشتريان
- كاهش وفاداري مشتريان
- كاهش توانمندي براي پاسخ به نياز مشتريان
- كاهش سهم بازار
- عدم انعطاف نسبت به تغييرات
- كاهش سود
كاركنان
- كاهش روحيه
- كاهش دستمزد ها
- افزايش جابجايي كاركنان
- عدم انعطاف به تغييرات
- هماهنگي ضعيف
- جريان ضعيف و گسسته اطلاعات
- انگيزش ضعيف
- كاهش عملكرد كسب و كار
- كاهش دوره عمر
- افزايش زمان پاسخگويي به بازار
- افزايش موجودي انبار
شکل 1-1- نتایج کیفیت پایین خدمات در زنجیره تأمین (ست و همکاران، 2006، 83)
در مقاله های زنجیره تأمین مشخص شده است که کیفیت خدمات تمامی کسب و کار را تحت تأثیر قرار میدهد. ست و همکاران[6] بیان می کنند که نیاز است تا مطالعاتی عمیقتر و جامعتر در تمام عملیاتهای مرتبط با تحویل کالا و خدمات انجام شود (ست و همکاران، 2006: 571).
از دستدادن سهم بازار، عدم توانایی در حفظ مشتریان و در نتیجه کاهش فروش و سود شرکت از عمدهترین مشکلاتی است که در اثر عدم وجود کیفیت خدمات حادث می شود. به گونه ای که فلسفه وجودی شرکت را زیر سؤال میبرد وآن را با چالشهای گوناگون روبهرو میسازد .
در دنیای امروزی، بقا برای شرکتهایی که جدا از تأمینکنندگان و دیگر شرکای تجاری فعالیت می کنند، مشکل است. از آنجایی که شرکت روغن نباتی شیراز همواره به دنبال کسب هر چه بیشتر رضایت و وفاداری مشتریان و ارائه با کیفیتتر و ارزانتر محصولات و خدمات خود به مشتریان میباشد. مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که به تنهایی نمی توانند از عهده این امر برآیند. بنابراین باید بر پایه یک اصل مشارکت با بهترین سازمانها در صنعت مربوطه و در قالب یک زنجیره تأمین همکاری نمایند. در زنجیره تأمین همانگونه که تولیدکننده از تأمینکننده انتظار دارد، تأمینکننده نیز از تولیدکننده انتظاراتی دارد و آنچه که بهبود عملکرد زنجیره تأمین را به دنبال خواهد داشت. شناخت انتظارات عناصر زنجیره تأمین و کوشش برای تأمین آن است که در این صورت، هدف اصلی زنجیره تأمین که رضایت مشتری نهایی است را به دنبال خواهد داشت.
شناخت ادراک و انتظارات تولیدکننده از تأمینکننده باعث می شود، مدیران تولیدکننده درک بهتری از انتظارات تأمینکننده داشته باشند و در تدوین و پیادهسازی برنامه های خود، این شناخت و ادراک را در نظر گرفته و در نهایت تولیدکننده به وعدههایش، به بهترین نحو عمل کند، تمامی این فرایندها در شرکتهای تأمینکننده نیز باید انجام شود. با انجام این فرایند، کیفیت خدمات میان تولید کننده و تأمینکننده بهبود یافته و منجر به دستیابی به هدف اصلی زنجیره تأمین، یعنی رضایت نهایی مشتری خواهد شد. هدف اصلی از این تحقیق تبیین خدمات دوسویه میان تولیدکننده وتأمینکننده در شرکت روغن نباتی شیراز است. همچنین تبیین مدلهای شکاف مستقیم و معکوس (در شکاف مستقیم به بررسی شکافها در راستای حرکت فیزیکی کالا یعنی از طرف تأمینکننده به تولیدکننده و در شکاف معکوس به بررسی شکافها در جهت عکس حرکت فیزیکی کالا یعنی از طرف تولیدکننده به تأمینکننده خواهیم پرداخت) است.
1-3- اهمیت تحقیق:
در بازار جهانی امروز، موفقیت یک شرکت بستگی زیادی به توانایی هماهنگی آن در شبکه پیچیدهای از ارتباطات تجاری در میان اعضای زنجیره تأمین خواهد داشت. در این فضای رقابتی شدید، کلید مزیت رقابتی پایدار در ارائه خدمات با کیفیت بالا است که در نهایت موجب افزایش رضایت نهایی مشتری خواهد شد. روابط بین کیفیت خدمات با عملکرد کسب و کار، کاهش هزینهها، رضایت مشتری و سودآوری برای محققان اثبات شده است (انواری و همکاران، 1384: 54).
گام اساسی برای تعیین میزان شکاف، شناخت ادراک و انتظار مشتری از کیفیت خدمت است. در این صورت، نه تنها اولویتگذاری آگاهانه و تخصیص منابع راهبردی تسهیل می شود، بلکه مبنایی فراهم می شود تا بتوان کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود بخشید و رضایت دریافت کنندگان خدمت و ترغیب بیش از پیش آنها را به دریافت خدمات فراهم کرد (کری دیس[7]، 2001: 412).
در چندین سال اخیر، سودآوری شرکت روغن نباتی به میزان 59/22 درصد کاهش یافته است و هزینه های شرکت به میزان 17 درصد افزایش یافته و همچنین شکایتهای مشتریها به میزان 7 درصد افزایش یافته که نشان کاهش رضایت و وفاداری آنها نسبت به شرکت میباشد. کاهش دستمزد کارکنان به میزان 5 درصد و هماهنگی ضعیف با تأمینکنندگان و انگیزش ضعیف آنها برای برقراری رابطه با شرکت روغن نباتی، دلایلی برای ایجاد انگیزه برای بررسی کیفیت خدمات میان شرکت روغن نباتی و تأمینکنندگان آن بودند.
اگر چه کیفیت خدمات در گذشته توسط محققین زیادی از دیدگاه های مختلف بررسی شده است، اما بیشتر تأکید آنها بر روی سازمانهای خدماتی بوده است و تأکید چندانی بر روی زنجیره تأمین نداشتهاند.
1-4- اهداف تحقیق:
اهداف تحقیق عبارتند از:
-
- تعیین و اولویت بندی متغیرهای اولیه مرتبط با کیفیت خدمات میان تأمینکنندگان و شرکت روغن نباتی نرگس شیراز
-
- بررسی شکافهای کیفیت خدمات (مستقیم و معکوس) میان تأمینکنندگان و شرکت روغن نباتی نرگس شیراز
-
- تبیین رابطه شکافهای موجود میان تأمینکنندگان و شرکت روغننباتی نرگس شیراز
1-5- سؤالهای تحقیق:
این تحقیق بهدنبال پاسخ به سؤالهای زیر است:
- متغیرهای اولیه اندازه گیری شکاف کیفیت خدمات میان تولیدکننده و تأمینکننده در شرکت روغن نباتی نرگس شیراز کدامند و اولویت بندی آنها چگونه است؟