کنترل
۳۰
۶۶/۴
۳۳/۴
۳۳/۰
۴۷/۱
همانگونه که در جدول بالا مشخص شده است میانگین نمره پس آزمون گروه آزمایش ( ۰۳/۵ ) نسبت به میانگین پیش آزمونشان ( ۴۰/۴ ) افزایش داشته است.
همچنین جدول نشان می دهد که مقدار tob (t محاسبه شده ) با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۱/۰ برابر است با
۰۱ / ۰ > p و ۰۴/۳ - = ( ۵۸ ) tob
مقدارtcr ( t جدول ) برای آزمون دو سویه , با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۱ /۰ برابر است با ۶۰ /۲
۰۱/۰ >p و ۶۰ /۲ = ( ۵۸ ) tcr
با توجه به نتایج جدول tob > tcr ) ) فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهشی که عبارت بوداز : ” آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی ) دانش آموزان تاثیر دارد ” ، تایید می شود .
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱مقدمه :
پیشرفت های علمی و فنی سالهای اخیر انسانها را با انبوهی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه ساخته است . کنار آمدن با این فشارهای زندگی و کسب مهارت های فردی و اجتماعی، همواره بخشی از واقعیت زندگی انسان بوده و در ادوار متفاوت زندگی او، به اشکال گوناگونی تجلی یافته است. با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواریهای ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکشهای درونی و محیطی بیشتر تظاهر پیدا می کنند. بنابراین به منظور ارتقاء سطح توانایی افراد جهت حل مؤثر این مسائل و مقابله با مشکلات موجود، نیاز به توجه جدی و برنامه ریزی دقیق وجود دارد. زیرا توانایی در حل مسائل و مشکلات نقش تعیین کننده ای در تأمین سلامت روانی، موفقیت فردی و زندگی سالم دارد ( طارمیان ، ماهجویی و فتحی ، ۱۳۷۸).
امروزه با بهره گرفتن از برنامه های مختلف مانند آموزش مهارت های زندگی، آموزش بهداشت روانی، مداخلات بهداشتی مبتنی بر مدرسه می توان به کودکان کمک نمود تا زندگی مفیدتر و رضایتمندانه تری داشته باشند. هدف مداخلات مبتنی بر مدرسه، فراهم آوردن تجاربی است که از آن طریق بر توانائیهای مقابله ای کودکان در رویارویی با استرسهای محیطی و شرایط نامساعد زندگی بیفزاید.
ثابت شده است که آموزش بهداشت روانی و مهارت های زندگی به کودکان و نوجوانان، منجر به کاهش مصرف دارو، الکل و سیگار می شود. (نوری، طهماسیان و محمدخانی، ۱۳۷۷).
در پژوهش حاضر،هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس در دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی می باشد که به صورت دو فرضیه کلی و هشت فرضیه جزئی مطرح گردیده است که عبارتند از:
۱ –آموزش مهارتهای زندگی برافزایش سلامت روان دانش آموزان تاثیر دارد.
۲-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس دانش آموزان تاثیر دارد.
۱-۱- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نشانه های جسمانی تاثیر دارد.
۱-۲- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش اضطراب و بی خوابی دانش آموزان تاثیر دارد.
۱-۳- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نارسا کنش وری اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد .
۱-۴-آموزش مهارتهای زندگی برکاهش افسردگی دانش آموزان تاثیر دارد .
۲-۱-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس کلی دانش آموزان تاثیر دارد.
۲-۲- آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس اجتماعی (همسالان ) دانش آموزان تاثیر دارد.
۲-۳-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس خانوادگی (والدین )دانش آموزان تاثیر دارد .
۲-۴-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی ) دانش آموزان تاثیر دارد .
جامعه آماری،دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی
۸۹-۸۸ می باشد و از طرح نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده استفاده شد. تعداد و حجم نمونه ۶۰ دانش آموز دختر(۳۰نفر گروه آزمایش،۳۰ نفر گروه کنترل) می باشد ابزارهای پژوهش:آزمون سلامت عمومی گلد برگ وآزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارتهای زندگی بود که بر روی دانش آموزان اجرا گردید وسپس از طریق آزمون T گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که به صورت کلی آموزش مهارت های زندگی در گروه های مورد مطالعه بر دو متغیر سلامت روان و عزت نفس و چند مولفه آن ( نشانه های جسمانی،اضطراب و بی خوابی، عزت نفس کلی ، عزت نفس اجتماعی ، عزت نفس تحصیلی ) تأثیرمعناداری داشته است به عبارت دیگر به صورت کلی اینگونه آموزشها توانسته است در افزایش عزت نفس و مولفه های آن ( کلی ، تحصیلی و اجتماعی ) و کاهش نشانه های اختلال روانی ( یعنی سلامت روانی ، نشانه های جسمانی و اضطراب و بی خوابی ) موثر باشد .
۵-۲بحث ونتیجه گیری
درتحقیق حاضرفرضیه ها عبارت بودند از:
۱- آموزش مهارت های زندگی برافزایش سلامت روان دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را بر ابعاد مختلف سلامت روان نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط لازاروس (۱۹۷۱)، بلچمن(۱۹۸۵)، هامبورگ(۱۹۹۰)،انیکسیویچ و وایسونگ(۱۹۹۰)، ریکساچ(۱۹۹۶)، بوتوین (۱۹۹۷)، شی یر و بوتوین (۱۹۹۸)، کلینگمن(۱۹۹۸)، بوتوین و همکاران(۱۹۸۴)، آلبرتین و همکاران (۲۰۰۱)،میشارا(۲۰۰۹)،ترنر(۲۰۰۸)،مارتین جونز(۲۰۰۹)،ونزل ویکتوریا(۲۰۰۹)،احمدیان(۲۰۰۹)،متیو(۲۰۰۹)،جفرسون(۲۰۱۰)،وانگ بو(۲۰۱۰)، شریفی(۱۳۷۲)،احمدی زاده(۱۳۷۳)، باپیری(۱۳۷۶)،فرزام نیا(۱۳۸۱)، آقاجانی (۱۳۸۱)، بیگلو(۱۳۷۴)، یادآوری(۱۳۸۳)، ثمری ولعلی فاز(۱۳۸۴)،حقیقی و همکاران(۱۳۸۵)، مطابقت دارد.
بنابراین آنگونه که مشاهده می شود نتایج این پژوهش در زمینه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان، با دیگر پژوهشها در این زمینه و یا زمینه های مشابه کاملاً مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به فرضیه اول با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۲-آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را بر ابعاد مختلف عزت نفس نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط هامبورگ(۱۹۹۰)،ویچروسکی(۲۰۰۰)،موت وهمکاران(۱۹۹۵)،شاپ وکوپلند(۱۹۹۳)، آلبرتین و همکاران ( ۲۰۰۱ ) ، گاتمن و واتسون ( ۲۰۰۱ ) ، آلن گوری ( ۱۹۹۹ ) ، دیویس و کاترمن ( ۱۹۹۷ ) ، بایبی ( ۱۹۹۸ ) و تاکاد ( ۱۹۹۰ )،کنراد(۲۰۰۹)،بوب لاولیر(۲۰۱۰)،بیگلو(۱۳۷۴)، وردی(۱۳۸۳)،حقیقی وهمکاران(۱۳۸۵)،آقا جانی(۱۳۸۱)،اسماعیلی(۱۳۸۰)،یاد آوری(۱۳۸۳)، مطابقت دارد. بنابراین آنگونه که مشاهده می شود نتایج این پژوهش در زمینه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس ، با دیگر پژوهشها در این زمینه و یا زمینه های مشابه کاملاً مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به فرضیه دوم با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۱-۱- آموزش مهارت های زندگی بر کاهش نشانه های جسمانی دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را برکاهش نشانه های جسمانی نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط ریکساچ(۱۹۹۶)،ونزل ویکتوریا وهمکاران(۲۰۰۹)،حقیقی وهمکاران(۱۳۸۵)، ثمری ولعلی فاز(۱۳۸۴)،آقا جانی (۱۳۸۱)، مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به این فرضیه با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۱-۲- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش اضطراب و بی خوابی دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را برکاهش اضطراب و بی خوابی نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط ریکساچ(۱۹۹۶)،شریفی(۱۳۸۲)،بیگلو(۱۳۷۴)،مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به این فرضیه با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۱-۳- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نارسا کنش وری اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد . پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را برکاهش نارسا کنش وری اجتماعی نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط موت وهمکاران(۱۹۹۵)، ریکساچ(۱۹۹۶)،شریفی(۱۳۸۲)،بیگلو(۱۳۷۴)، مطابقت ندارد. و این امر نشانگر عدم تأیید ونا همخوانی نتایج مربوط به این فرضیه با نتایج دیگر پژوهش هاست.