۱-۲- اهمیت و ضرورت موضوع
مطابق برآورد مجمع جهانی اقتصاد[۶] در سال ۲۰۱۳، ایران در ردهبندی کشورها در رتبه ۹۸ جهان و ۱۱ در خاورمیانه قرار گرفته است؛ لازم به ذکر است رتبهی ایران در جهان از لحاظ منابع فرهنگی ۴۵ و منابع طبیعی ۷۴ است که میتوان نتیجه گرفت سهم ایران در جلب گردشگران خارجی با توجه به وسعت، تاریخ و تمدن و جاذبههای گردشگری در خور آن ناچیز است. از این رو، جلب گردشگر نیازمند تدابیر مختلف در حوزه های سختافزاری (همچون تهیه امکانات رفاهی و زیرساختها) و نرمافزاری (مثل فراهم آوردن شرایط پذیرش گردشگر در کشور و آشنایی مردم در برخورد مناسب با گردشگران با توجه به تفاوتهای فرهنگی موجود و معرفی مناسب جاذبههای خود) است و یکی از بهترین ابزار بازاریابی مقصد استفاده از ابزاری به نام فیلم و سریال است که گردشگری فیلم را شکل میدهد.
گردشگری فیلم موضوع نسبتاً جدیدی در زمینه مطالعات گردشگری است که تقاضای جهانی آن در حال افزایش است. دلیل این امر را میتوان در افزایش سفرهای بین المللی و رشد صنعت سرگرمی جستجو کرد. در سالهای اخیر تعداد افرادی که به سینما میروند افزایش پیدا کرده است که اکران فیلم ارباب حلقهها[۷] در ۱۰٫۰۰۰ سالن سینما این موضوع را تأیید می کند، این در حالی است که تقریباً ۳۰ سال قبل، فیلم آروارهها تنها در ۴۶۵ سینما در آمریکا اکران شد. امروزه یک فیلم معمولی با توزیع جهانی و پس از نمایش به شکل DVD و در تلویزیون، می تواند بیش از ۱۰۰ میلیون بیننده داشته باشد. به همین صورت، سریالهای تلویزیونی نیز میتوانند به شکل قابلتوجهی بر جذابیت مقصدها اثرگذار باشند (اکانر[۸]، ۲۰۱۰). از سوی دیگر، طبق بررسی که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت مشخص شد از هر ۱۰ نفر در بریتانیا ۸ نفر ایده انتخاب مقصد تعطیلات خود را از فیلمها میگیرند و از هر ۵ نفر، یک نفر برای سفر به لوکیشن فیلم موردعلاقه خود برنامه ریزی می کند (هادسون و ریچیه، ۲۰۰۶).
پیرس[۹] (۲۰۰۵، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) برای سنجش انگیزه سه دلیل اصلی برشمرده است: اول، تحلیلگران تجاری میتوانند بر اساس مطالعات دقیق انگیزشی برآورد درستی از بازار ارائه دهند. دوم، انگیزه با فعالیتهای گردشگر و انتخاب مقصد مرتبط است و بنابراین برای بازاریابان و مدیران مقصد سودمند است. دلیل سوم برای سنجش انگیزه از دیدگاه جامعهشناختی است که از این دیدگاه، بررسی انگیزه ها می تواند باعث درک بهتر و بیشتر تجربه سفر شود. دلیل دیگر برای درک بهتر انگیزه ها، در ارتباط نزدیک آنها با رضایت نهفته است. انگیزه ها قبل از تجربه و رضایت بعد از آنها ظاهر می شود. همچنین شناسایی و اولویت بندی انگیزه ها، عاملی مهم برای درک فرایند تصمیم گیری دیدارکنندگان و همچنین درک احتمالی روندهای دیدارکنندگان در آینده است. اگر انگیزه های گردشگر شناسایی شوند، سپس میتوان (در سایت فیلم) صحنه و بافتهای سودمند و قابلاستفاده را برای تسهیل برآورده شدن این انگیزه ها بهبود داد.
گرچه اثرات گردشگری فیلم می تواند بسیار پایا باشد و اثرات اقتصادی و اجتماعی بلندمدت و مهمی بر جای گذارد، بسیاری از سازمانهای گردشگری برای بهره برداری از مزایای گردشگری فیلم بسیار کند عمل کرده اند. البته شاید یکی از دلایل آن عدم دانش، تحقیقات یا شواهد لازم برای توضیح پتانسیلهای گردشگری فیلم باشد. اگر انگیزه گردشگری فیلم شناسایی شود، عناصر عملی برای فراهم شدن رضایت گردشگران در مقصد گردشگری فیلم مهیا و بهبود داده خواهد شد. دانستن اینکه چه چیزی گردشگر را برای دیدار از سایت فیلم ترغیب می کند و چگونه این دانش آژانسهای گردشگری را برای ترفیع سایتهای فیلم در منطقه خود یاری میرساند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای دنیا از جمله انگلستان، اسکاتلند، استرالیا، نیوزیلند و… از فیلم و تلویزیون به عنوان ابزاری برای جلب و جذب گردشگر استفاده می کنند و نمونههای بسیاری در این زمینه وجود دارد و در دهه گذشته تحقیقات زیادی در این زمینه در کشورهای مختلف صورت گرفته؛ اما تاکنون پژوهش چندانی در ایران در این خصوص انجام نشده است. بنابراین با توجه به تولیدات زیاد سینمایی و تلویزیونی در کشور، باید دید آیا اصلاً تمایلی برای دیدار از لوکیشنها در میان افراد وجود دارد؛ گردشگری فیلم چه تأثیری بر انگیزش ایشان و تصویر مقصد دارد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤالات است.
۱-۳- اهداف تحقیق
- بررسی تأثیر گردشگری فیلم بر انگیزه گردشگری
- بررسی تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراکشده از مقصد
- بررسی تأثیر تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگری
- بررسی تأثیر گردشگری فیلم و تصویر ادراکشده از مقصد بر انگیزه گردشگری
۱-۴- سؤالات تحقیق
- آیا تأثیر گردشگری فیلم بر انگیزه گردشگران مقصد آذربایجان شرقی معنادار است؟
- آیا تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراکشده از مقصد آذربایجان شرقی معنادار است؟
- آیا تأثیر تصویر ادراکشده از مقصد بر انگیزه گردشگران مقصد آذربایجان شرقی معنادار است؟
- آیا تأثیر گردشگری فیلم و تصویر ادراکشده از مقصد بر انگیزه گردشگران مقصد آذربایجان شرقی معنادار است؟
۱-۵- جامعه و نمونه آماری تحقیق
جامعه آماری این تحقیق، گردشگران ورودی به استان آذربایجان شرقی است که از سایتهای گردشگری فیلم استان دیدن کرده اند و حداقل یکی از دو فیلم تبریز در مه و شهریار را دیدهاند. بر این اساس تعداد ۲۰۶ نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شد که برای این منظور با حضور در سایتهای مهم گردشگری استان و همچنین سایتهای مربوط به گردشگری فیلم، خانه موزه شهریار و خانه مشروطیت، تعداد ۱۷۵ پرسشنامه در بین گردشگران بهصورت تصادفی ساده توزیع و از آن بین تعداد ۱۵۰ پرسشنامه انتخاب شد؛ مابقی بهصورت پرسشنامه آنلاین در گوگلداک[۱۰] در بین گردشگرانی که مشمول شرایط خاص پرسشنامه بودند به اشتراک گذاشته شد و در نهایت ۲۰۶ پرسشنامه تکمیلشده مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
۱-۶- قلمرو تحقیق
۱-۶-۱- قلمرو موضوعی تحقیق
مباحث مربوط به این تحقیق از نظر قلمرو موضوعی در حیطهی گردشگری فرهنگی و بازاریابی است. این تحقیق نقش گردشگری فیلم بر تصویر ادراکشده از مقصد و انگیزه گردشگری را مورد ارزیابی قرار میدهد. عوامل مربوط به تصویر ادراکشده از مقصد در چهار عامل زیرساختهای گردشگری، زیرساختهای عمومی، منابع طبیعی و محیط اجتماعی موردبررسی قرار میگیرد. عوامل مربوط به انگیزه در دو عامل انگیزه کششی و رانشی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
۱-۶-۲- قلمرو زمانی تحقیق
این تحقیق در دوره زمانی فروردین ۱۳۹۴ الی خرداد ۱۳۹۴ مورد بررسی قرار گرفته است.
۱-۶-۳- قلمرو مکانی تحقیق
محدوده مکانی این تحقیق، استان آذربایجان شرقی است.
۱-۷- تعاریف واژگان تخصصی تحقیق
- لوکیشن فیلمبرداری: طبق تعریف دیکشنری لانگمن[۱۱] (۲۰۰۹: ۱۰۲۷)، لوکیشن به محلی اطلاق می شود که دور از استودیو فیلمسازی است و فیلمبرداری بخشی یا تمامی یک فیلم در آن مکان صورت میگیرد.
- گردشگری فیلم: دیدار از سایتهایی که فیلمها یا برنامه های تلویزیونی در آنجا فیلمبرداری شده و همچنین استودیوهای تولید از جمله پارکهای موضوعی مرتبط با فیلم است (بیتون[۱۲]، ۲۰۰۵: ۱۱).
- انگیزه گردشگری: حالت روحی معنیداری که بهاندازه کافی فرد را برای سفر تشویق می کند و در نتیجه توسط دیگران به عنوان یک توجیه معتبر برای چنین تصمیمی قابل تفسیر است (دان[۱۳]، ۱۹۸۱، به نقل از میشینیس[۱۴]، ۲۰۰۸). در این پژوهش، تعریف عملیاتی انگیزه گردشگری نمرهای است که گردشگران ورودی آذربایجان شرقی بر اساس ادراک خود از ابعاد انگیزه (کششی و رانشی) در طیف ۵تایی لیکرت به پرسشنامه میشینیس (۲۰۰۸) اختصاص دادهاند، ارزیابی شده است.
تصویر مقصد: مجموعه ای از باورها، ایده ها و احساساتی است که افراد نسبت به یک مقصد دارند (بالگلو[۱۵] و مککلیری[۱۶]، ۱۹۹۹: ۸۷۱). تصویر مقصد مفهومی چند وجهی است که سه بعد اصلی آن ادراکی، عاطفی و قصد (نیت، انگیزه) میباشد (بیرلی[۱۷] و مارتین[۱۸]، ۲۰۰۴). بعد ادراکی آن به دانش و فهم یک گردشگر در زمینه ویژگیهای فیزیکی و قابلرؤیت یک مقصد اشاره دارد، درحالیکه بعد عاطفی آن به احساس او به یک مقصد و محیط اطراف آن برمیگردد (بالگلو و مککلیری، ۱۹۹۹). در یک جمله تصویر ذهنی از مقصد ادراک شخصی از یک مکان است که می تواند از شخصی به شخص دیگر تغییر کند (چائو[۱۹]، ۲۰۰۵: ۸).
۱-۸- ساختار فصلهای پایاننامه
در فصل یک پس از تشریح مسئله و بیان موضوع، به بیان ضرورت انجام پژوهش پرداخته می شود و در ادامه، سؤالات و سپس فرضیه های پژوهش بیان میگردد. در پایان نیز به بیان تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تخصصی پژوهش و ساختار کلی فصلهای پایاننامه پرداخته خواهد شد.
فصل دوم پایان نامه مربوط به ادبیات و پیشینهی پژوهش است. یکی از اصلیترین مباحث در انجام پژوهش، مطالعه منابع مرتبط با موضوع پژوهش و بررسی پیشینهی پژوهش است. پس از مسئله یابی و یافتن موضوع پژوهش، مطالعه و مرور ادبیات پژوهش و بررسی پژوهشهای انجامشده پیرامون موضوع انتخابی بهمنظور تدوین سؤالات پژوهش است. ازاینرو، در این فصل ابتدا به بررسی ادبیات پژوهش پرداخته، سپس پیشینهی پژوهشهای مشابه ذکر میگردد.
در فصل سوم ابتدا، روش تحقیق، جامعه و نمونهی آماری مشخص میگردد و سپس روش گردآوری اطلاعات، متغیرهای تحقیق و مقیاسهای اندازه گیری آنها تعیین می شود. هدف از انتخاب روش تحقیق، به دست آوردن پاسخ پرسشهای پژوهشگر به روش علمی و باقابلیت اعتمادپذیری بالا است. اصولاٌ پژوهش بهمنظور سنجش یک یا چند فرضیه برای پذیرش یا رد آن انجام می شود. در فصل سوم، بعد از مشخص کردن روش و هدف تحقیق، نوبت به ابزار گردآوری اطلاعات، نمونه گیری، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه و انتخاب آزمونهای آماری متناسب با فرضیات میرسد.
در فصل چهارم داده های گردآوریشده از پرسشنامه های توزیع شده توسط نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شده و نتایج آن نشان داده می شود. همچنین نمودارها و جداول توزیع فراوانی سؤالات پرسشنامه و همینطور جداول مربوط به آزمونهای مدل بارون و کنی[۲۰] آورده می شود.
در فصل پنجم به نتیجه گیری و مقایسه نتایج پژوهش با سایر پژوهشهای انجامشده پرداخته میشود، پیشنهاد کاربردی در موضوع پایاننامه ارائه میگردد و در پایان محدودیتهای تحقیق و جمعبندی از تحقیق صورت خواهد گرفت.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
مقدمه
در دنیای پررقابت گردشگری جهان امروزی، بازاریابی و تبلیغات پیرامون مقاصد گردشگری هزینه های بسیاری را میطلبد. در این راستا یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی، رسانه است. رسانههای جمعی همچون فیلم، تلویزیون، ادبیات و موسیقی قدرت ایجاد، تغییر و بهبود تصویر مقصد را دارند (باسبی[۲۱] و کلاگ[۲۲]، ۲۰۰۱). در میان گزینه های متعدد رسانههای مدرن کنونی، رسانههای تصویری اهمیت به سزایی دارند، بهویژه فیلمهای سینمایی که مکانها و موضوعات عینی و ذهنی را برای جذب مخاطب ارائه داده و تعدادی از آنها، بینندگان را برای سفر به مکانهای فیلمبرداری شده ترغیب می کنند (رایلی، بیکر[۲۳] و وندورن، ۱۹۹۸). هرچند بنا به گفته باتلر (۱۹۹۰، در هادسون[۲۴]، وانگ[۲۵] و گیل[۲۶]، ۲۰۱۱: ۱۱۷) بهطورکلی فیلمها با هدف جذب گردشگران به مقصد تولید نمیشوند اما بهطور غیرمستقیم مخاطبان خود را با بخش پسزمینه پیام فیلم تحت تأثیر قرار می دهند. دلیل این امر این است که آنها میتوانند برای میلیونها مخاطب اطلاعات قابلتوجهی پیرامون یک مقصد فراهم آورند، تصویری دستاول ایجاد کنند و یا در مدت زمانی کوتاه تصویر موجود را تغییر دهند (هام[۲۷]، آپچرچ[۲۸] و وانگ، ۲۰۰۸).
در کنار تأثیر فیلم بر روی تصویر مقصد میتوان به نقش آن در ایجاد انگیزه در نزد مخاطبان جهت سفر و گردشگری نیز اشاره کرد. به گفته بیتون (۲۰۰۵: ۵۴) “مناظر طبیعی، لوکیشنهای هیجانانگیز، طرح خط داستان و روابط انسانی به نمایش درآمده در فیلم” است که افراد را برای بازدید از لوکیشن فیلم جذب می کند. مطالعاتی که باسبی و کلاگ (۲۰۰۱) و کیم[۲۹] و ریچاردسون[۳۰] (۲۰۰۳) انجام دادند نشان داد که فیلم با بهره گرفتن از عوامل مختلف مرتبط با آن می تواند در انگیزش مخاطبان جهت بازدید از مکانهای فیلمبرداری مؤثر واقع شود.
با همه مطالب ذکر شده، تجربه بینالمللی نشان میدهد که فیلم یک ابزار بازاریابی با اهمیت است که به استراتژی ترویج مقصد گردشگری کمک به سزایی می کند (روئش[۳۱]، ۲۰۱۰) که میتوان دلیل آن را در بُعد وسیع مخاطبان فیلم و البته هزینه کمتر آن در مقایسه با دیگر ابزارهای بازاریابی جستجو کرد. ازاینرو گردشگری القایی فیلم، یا گردشگری فیلم همانطور که در این مطالعه ذکر می شود، می تواند ابزار بازاریابی مؤثر برای مقاصدی باشد که از پشتیبانی مالی ضعیفی برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی به خصوص در زمان رکود اقتصادی رنج میبرند. لذا به نا به اهمیت این حوزه از گردشگری در این مطالعه به گردشگری فیلم و نحوه تأثیر آن بر تصویر و انگیزه پرداخته شده است.
۲-۱- رسانه
رسانه یک شکل فرهنگی مهم ساخت و شکلدهی اکثر فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، رویدادها و تجاربی است که مردم با آنها مواجه میشوند و در زندگی خود به تفسیر آنها میپردازند (کیم، ۲۰۱۲: ۳۸۸). گیوریان و ذاکری (۱۳۹۲) رسانه را یک واسطه عینی و عملی در فرایند برقراری ارتباط میدانند. اصطلاح رسانه توسط نظریهپردازان مختلف و به روشهای متفاوت به کار گرفته شده است و شامل مقولات گستردهای همچون سخنرانی و نوشتار، چاپ و پخش خیابانی و پخش با بهره گرفتن از تکنیکهایی خاص از طریق رسانههای همگانی (رادیو، تلویزیون، روزنامهها، مجلات، کتب، فیلمها و ضبطصوت) یا رسانههای بین فردی (تلفن، فاکس، نامه، ایمیل، گفتگوی ویدئویی، سیستم چت رایانهای) است (بیچرانلو، ۱۳۹۰). در این میان، رسانههای همگانی یا وسایل ارتباطجمعی ابزارهایی هستند که از وضعیت خاص تمدنهای تازه ایجاد شده مورد استفاده قرار گرفتهاند و مهمترین ویژگی آنها نفوذ و گستردگی حوزه عمل یا قدرت و شعاع عمل گسترده است (انصاری، شیخ الاسلامی کندلوسی، مهدی زاده و تیلا، ۱۳۸۱: ۱۷). رسانه ها در شرایط کنونی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از با ارزشترین وسایل آگاهیرسانی همگانی هستند که پیوسته و با سرعت سرسامآوری به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی و طبق نیازمندی متقاضیان در حال گسترش و فراگیری هستند.
۲-۱-۱- وظیفه رسانه
بررسی اثرات گردشگری فیلم بر روی تصویر ادراک شده و انگیزه سفر گردشگران- ...